viernes, 13 de enero de 2012

Zupa rybna mniam mniam

   Perzepis ten mam od rodowitej hiszpanki ,ktora wykonuje ta zupe tak jak jej mama a mama tak jak jej babcia... Kiedy pierwszy raz ja jadam w restauracji zaserwowali mi ja z grzanka czosnkowa z zoltym serem.Byla naprawde mniam mniam.Od razu polecialam do Mari Carmen mojej od serca i poprosilam o przepis. Zaprosila mnie do siebie na wspolne gotowania i kidy tylko robi ta zupe w domu zawsze mi przynosi sloik albo zaprasza do siebie. Przepis ten jest dosc fleksyjny gdyz wiele skladnikow moze spelnic oczekiwania coo do zupy. Takie gotowanie srodziemnomorskie dla polakow to istna tortura dla pani domu bo malo kto chce tego kosztowac.Szczegolnie odstraszaja lapki kalamarnic ,ktore ja osobiscie uwazama za najleprze.Oprocz tego nigdy nie mialam stracha przed owocami morza i od zaraz wszystko mi smakowalo .Co nowe probowalam z checia .

    Na 100 % potrzebujemy takie oto skladniki
        olejz oliwy
        jedna duza cebula
        jeden bardzo duzy pomidor mocno dojrzaly
        natka piertyszki kilka ladnych galazek posiekanych
        2 lub 3 filety rybne swieze lub mrozone.Ja czesto dodaje szkielet z lososia plus filety z bialej      ryby
        Kasza jeczmienna 5 lyzek na duzy garnek
       300 gram kalamarniczek 
       kilka platow kalamarnicy bialej
       1/2 kilo lub kilo    malzy morskich okraglych
        200 gr, krewetek boranych
       6 paleczek krabowych
      Wszystkie ryby moga byc swieze lub mrozone.Oczywiscie jesli komus krewetki i kalamarniczki przyprawiaja ochoty na wymioty to mozna pominac.
        Oprocz tego suche kanapeczki z bagietki lub gotowe grzanki natarte czosniem
         kilka plasterkow sera zoltego

       Na pulpeciki
      Rybki z zupki
      1/2 szklanka mleka i 3-4 lyzki maki(ilosc maki relatywna)
      1/2 lyzeczki do kawy  galki muszkatulowej
      2-3 galazki natki pietruszki
      1 jajko,sol


                 Jak sie zabrac do tej sprawy
  Najpierw myje wszystkie skladniki.Cebule kroje i podsmazam na oliwie z oliwy.Kiedy cebulka sie zeszkli dodaje obranego pomidora i caly czas kontynuuje podsmazanie.Po chwili odstawiam.Nastawiam gaenek z woda i wszystkie skladniki morskie wkladam doñ.Wczesniej czyszczam kalamarniczki z atramentu i wnetrznosci a malze zaparzam minute we wrzatku do otwarcia sie muszelek aby wyplukac piasek i mozliwe perelki jejjee.Kiedy zupa gotuje sie juz jakies 1/2 h dodaje paleczki krabowe i gotuje nie wiecej niz do   45 min z dodatkiem soli do smaku. Odcedzam cala zawartosc z d wody i  dodaje zmiksowana cebulke z pomidorem.Doprawiam do smaku bez dziwnych przypraw i zarzucam kasza  jeczmienna .Kiedy ta sie zgotuje  krewetki, muszelki wkladam z powrotem do garnka z zupa ,nozki kalamarnicy takze i polrojone n drobniutko 3 paleczki krabowe.Odstawiam. Reszte rybek siekm na drobniutka platy rybki rozdrabniam  szukajac zaplatnych osci.Calosc podsmazam na patelni dodajac stopniowo 1/2 szklanki mleka z rozbeltana maka, i jajkiem.Kiedy papka zacznie sie kleic jak powinna tzn,musi sama odstawac od patelni dodaje sol i przyprawy typu galka muszkatulowa 1/2 lyzezki i pietruszke.Podsmazam jeszcze chwilke.Kiedy masa ostygnie formuje kuleczki, nie wilkie,  obtaczam w mace i smaze na oleju z oliwy najlepiej.
 Na tym samym oleju podsmazam grzanki z jednej stony i kiedy ja obracam nakladam na goracy bok serka y  dalej podsmazam na nmalym ogniu(latwo sie przypalaja)

                                              A oto pomyslodawca Mari Carmen , oczekujaca na zweryfikowanie mojego dziela wedlug jeje recepy.Az stach sie bac co powie... .Mysle zasuguje na swoje miejsce w       przepisie na to pyszne dañko
                                                   muszelki
    Zupke "mniam mniam" serwuje z kilkoma pulpecikami i grzaneczka.Obiecuje ze warta jest swej nazwy ,Smacznego
    
  

No hay comentarios:

Publicar un comentario